Communicatie
Deze tips geven handvatten voor het delen van informatie met ouders. Naast algemene tips is er specifiek aandacht voor situaties waarbij sprake is van een communicatie drempel.
Deze tips geven handvatten voor het delen van informatie met ouders. Naast algemene tips is er specifiek aandacht voor situaties waarbij sprake is van een communicatie drempel.
Ouders vinden de mogelijkheid om tussendoor extra gesprekken met de leerkracht te hebben net zo belangrijk als de tien-minuten gesprekken. Informeel contact met de leerkracht (van een praatje op de gang tot bingo-avonden) is een belangrijke strategie voor ouderbetrokkenheid. Het is een voorwaarde om een relatie met ouders aan te gaan. Er moet al een ouder-leerkrachtrelatie opgebouwd zijn vóórdat er ‘echte zaken’ te bespreken zijn
Bij educatief partnerschap gaat het erom dat ouders gestimuleerd en ondersteund worden om thuis aandacht te hebben voor schoolse taken (huiswerk) en dat school verbinding zoekt met de leefwereld thuis. Het huisbezoek en de inzet van ouders bij educatieve taken op school zijn sterke strategieën om de opvoedingsmilieus te verbinden, zo blijkt uit het ouderonderzoek. Educatieve taken hebben vooral voor onzekere of laagopgeleide ouders een emanciperende werking. Wat het helpen bij huiswerktaken betreft: hierbij willen ouders van alle typen scholen meer ondersteuning, met meer en concreter materiaal, en een duidelijke verbinding met het schoolprogramma. Ouders van reguliere basisscholen ondervinden te weinig ondersteuning bij thuisleren omdat dit vaak alleen tijdens het tien-minutengesprek aan bod komt.