Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIAFontys Pedagogiek

Taalontwikkeling anderstalige of laaggeletterde ouders ondersteunen


Laat je inspireren door het schoolportret van bs Canisius, waarin anderstalige ouders uitleggen hoe zij helpen op school en daarmee ook aan hun eigen taalontwikkeling werken.

Kijk ook naar het portret van bs de Wegwijzer over VVE thuis, waar laaggeletterde ouders uitleggen hoe ze leren voorlezen.

Je kunt de taalontwikkeling van anderstalige ouders of laaggeletterde ouders als volgt ondersteunen:

  • Schrijf ook voor ouders de woorden van de dag die gebruikt worden voor de woordenschatontwikkeling van het kind op het bord.
  • Geef de moeilijke woorden die in een thema voorkomen als kopie mee naar huis met beeldmateriaal erbij.
  • Motiveer ouders samen met de kinderen naar goede tv-programma’s te kijken (Sesamstraat, Klokhuis, Jeugdjournaal). Zeg tegen Turkse kinderen op school dat ze thuis niet steeds de Turkse zender mogen opzetten.
  • Motiveer ouders om hun kinderen voor te lezen en met hen mee te lezen.
    • Deze digitale (voor)leestips per leeftijdscategorie, samengebracht door studenten van de Pabo, zijn bedoeld om door te geven aan ouders.           

         

 

  • Geef boekjes of (computer)spellen waar een site bij zit met een Engels-Nederlandse vertaling mee naar huis.
  • Help ouders aan een taalmaatje.
  • Verwijs naar de Taalontmoetingen van Partners in Welzijn.
  • Verwijs naar oudercursussen bij het CJG of buurtwerk, of voor laaggeletterde ouders is er op het Arcus College een cursus 'Leren doen we samen'.
  • Kijk bij de tools naar de filmpjes waarmee ouders en kinderen samen het taalhuiswerk kunnen oefenen

Als je andere voorbeelden van meertalige ondersteuningsprogramma’s hebt of goede, toegankelijke cursussen weet, deel ze met ons.