Interviewstudie
De interviewstudie bouwt voort op de pilotstudie uit studiejaar 20-21, toen derdejaarsstudenten Pedagogiek in het kader van de onderwijsmodule Partnerschap tussen professionals en ouders ouders en jeugdigen interviewden op hun stage-instelling (school of instelling voor jeugdhulpverlening). Doel van de onderwijsmodule was om behoeften van ouders en jeugdigen te peilen en verbetersuggesties te formuleren voor het versterken van partnerschap tussen ouders, jeugdigen en professionals op de specifieke instelling.
In de interviewstudie die in 2022 en 2023 wordt uitgevoerd staan de volgende vragen centraal:
-
Hoe geven jeugdhulpprofessionals en leraren vorm aan de samenwerking met ouders en jeugdigen, in het bijzonder wanneer sprake is van kwetsbare jeugdigen, ouders, gezinnen en/of verschillende waarden met betrekking tot opvoeden en opgroeien?
-
-
Welke werkzame factoren, knelpunten, dilemma’s en kritische situaties identificeren betrokkenen voor het ondersteunen van de eigen regie van ouders en eigen stem van jeugdigen?
-
-
Hoe handelen professionals in kritische situaties, welke afwegingen maken ze daarbij en hoe succesvol zijn ze daarin?
-
-
Welke competenties zijn nodig bij professionals om diversiteitsgevoelig te werken met ouders en jeugdigen van diverse komaf en hoe zijn die (verder) te ontwikkelen?
Betekenisvolle voorbeelden van werkzame praktijken uit de interviews worden hier gedeeld en dienen als input bij de bijeenkomsten van de Learning community.
<< terug naar het overzicht