Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIAFontys Pedagogiek

Rich picture


Professionals komen vaak niet spontaan tot verdieping vanuit achterliggende
vooronderstellingen (Swart, 2009; Vijfeiken & Wijngaart van den, 2012). Een
structuur als de ‘rich picture’ ondersteunt het proces en het erkennen van
perspectieven. De werkwijze is gebaseerd op de methode van Monk en Howard
(1998). De samenwerkende professionals brengen met een ‘rich picture’ al
pratend en tekenend de hulpverlening en hulpvraag tot stand en visualiseren
daarmee eveneens een dilemma of vraag van de groep. Belangrijke elementen
moeten hierbij symbolisch in kaart worden gebracht. Dit zijn de structuren
(personen, groepen en organisaties die een rol hebben), de processen (hetgeen
dat speelt, oorzaken en gevolgen, relaties, enz.) en de belangen (motivaties,
zorgen, spanningen). De structuur wordt getekend met beelden, zoals poppetjes,
gebouwen en voorwerpen. Processen kunnen met lijnen en pijlen worden
weergegeven en belangen met denk- of praatwolkjes.

Klik hier om gebruik te maken van deze tool.


<< terug naar het overzicht